download onze app
iOS app Android app
Tips om blessures te voorkomen

10-9-2018  | 
Het hockeyseizoen is nog maar koud begonnen of de fysiopraktijken stromen al vol met geblesseerde, vooral jonge, hockeyers. 'Koud' heeft in dit geval een dubbele lading, zo blijkt als we Koen Beelen (coach Heren 1), Rick Overbeek (assistent coach Heren 1) en Marijn van der Ploeg (kracht/looptrainer Heren 1 en sportfysiotherapeut) spreken over blessures én over het voorkomen ervan.

Met wat voor blessures melden kinderen zich vooral?
Marijn: "Het zijn vooral blessures die ontstaan door het overbelasten van spieren (kuitspieren of hamstrings), knieƫn of enkels."

Wanneer heb je een blessure?
Marijn: "We spreken van een blessure als je door pijn je training of wedstrijd niet kunt doen. Stekende pijn of een zwelling zijn signalen die je beter niet kunt negeren."

Hoe ontstaan blessures?
Marijn: "Tijdens de zomerstop hebben veel kinderen weinig bewogen, terwijl ze in diezelfde tijd een groeispurt doorgemaakt hebben. Spieren, pezen en vooral de groeischijven zijn op dat moment minder goed belastbaar. Koen vult aan. "Daarnaast zijn er soms iets te enthousiaste trainers die de trainingsbelasting te snel opbouwen en meteen vol van start willen gaan."

Hoe voorkom je blessures?
Rick: "Blessures door overbelasting (op jonge leeftijd) en slijtage (op latere leeftijd) voorkom je door een goede opbouw van de training, een goede balans tussen inspanning en rust én eigenlijk als eerste met een goede warming up."

Hoe ziet een goede warming-up eruit?
Rick: "Een goede warming-up duurt 10-15 minuten. Je begint met rustig inlopen, daarna doe je dynamische rekoefeningen (lichte verende rek op de spieren) en korte versnellingen. Je sluit af met kort inspelen met stick en bal. Een goede warming-up kun en moet je altijd doen, of je nu start in het veld of op de bank begint. Zo voorkom je dat je 'koud' aan een wedstrijd begint." Marijn: "Ik zie ook
wel eens teams die de warming up beginnen met sprinten, rekoefeningen afraffelen en zo snel mogelijk op goal willen slaan. Laten we proberen de jongens en meisjes vanaf de jongste jeugd een goede warming-up aan te leren. Dat zal een hoop blessureleed voorkomen."

Voor wie is een goede warming-up belangrijk?
Koen: "Een goede warming-up is voor elke sporter, jong of oud, belangrijk. Maar vooral vanaf het moment dat je in de groei bent. Je spieren komen simpelweg meer op spanning te staan als je groeit en moeten warm worden om op lengte te kunnen komen".

Hebben jullie tot slot nog enkele goede tips?
Rick: "De coach en de trainer zijn verantwoordelijk voor de training en de warming-up. Met hen maak je als team goede afspraken. Maak bijvoorbeeld de aanvoerder verantwoordelijk voor de warming-up." Marijn vult aan: "Heb je een blessure of ergens last van, kom dan langs bij het blessurespreekuur op dinsdagavond van 19:00-20:00 op de club in kleedkamer 2. Bij acute blessures
kun je beter direct advies opnemen met je huisarts of sportfysiotherapeut." Koen: "En op een speciale site van de KNHB www.hockey.warming-up.nl kunnen trainers een warming-up op maat voor hun team samenstellen."